A weboldal

A mateking.hu jelenleg 55 ezer felhasználóval a leglátogatottabb egyetemi e-learning oldal hazánkban. Népszerűsége abban áll, hogy közvetlen, egyszerű és könnyen érthető stílusban, konkrét, gyakorlatias példákon keresztül mutatja be az egyetemi matematikát. Tréfás magyarázataival kizökkent a száraz tanulnivalóból, a feladatsorok különös finomsággal történő összeállítása pedig mindig a legvilágosabb utat mutatják az adott témakör megértése felé. Az egyszerű, rövid magyarázatok meggyőzik a felhasználót arról, hogy minden rendben és jó úton halad. 

Itt nem unalmas matematikai szövegeket találsz, és nem is követhetetlen algoritmusokat. Célunk a szuper-érthető matematika oktatás egyszerű példákon, színes szemléletes ábrákon, keresztül egy letisztult és komfortos webes környezetben, megalkotva ezzel a 21-ik század tankönyvét, amely valóban elmagyarázza a matematikát olyan részletességgel és olyan élvezetesen, hogy bárki megértse. A weboldal megszületésének történetéről itt olvashatsz.

A csapat

Mosóczi András

Mosóczi András vagyok, a mateking projekt megálmodója és vezetője. Több mint 12 éve foglalkozom egyetemisták és főiskolások tanításával, ezalatt az idő alatt számos egyetemen oktattam a BME-től az IBS-ig. Rengeteg embert tanítottam, így már ránézésre meg tudom mondani kinek milyen matematikai problémája van – sőt egyből a választ is ami megoldja azokat. Ezt a tudást 2010-től kezdtem el online oktatóanyagokba sűríteni. Olyan képsorokba és videókba, ahol a világos és egyszerű magyarázatok közvetlen és humoros stílusban bárki számára érthetővé teszik a matematikát. Ebből indítottam el www.mateking.hu oldalt és egy évvel később egy korábbi tanítványommal közösen az easymaths.hu-t. 2016-ban pedig jelentős fejlesztés kezdődött és útnak indítottuk az angol verziót, a mathXplain.com weboldalt, hogy végre az egész világon mindenki úgy gondolhassa, hogy a matek egyszerű.

Kovács Zoltán

Kovács Zoltán az IT problémák megoldásának mestere, aki kreatív gondolkodásával rengeteg reménytelennek tűnő helyzetet oldott már meg – és csak nagyon kevés reménytelit tett reménytelenné:) A tiszta egyszerű megoldásai, az IT világán kívül is megjelennek, ilyen például a pár éve alapított www.gyumix.hu  a trükkök nélküli smoothiek víziója. A projektben a webes megoldásokon és a tananyagok IT hátterén dolgozik, ötleteivel pedig a többi terület haladását segíti.

Képes Viktor

Képes Viktor a weboldalak szakértője. Neki és a www.macroweb.hu csapatának köszönhetjük, hogy a megálmodott weboldal működik is – legtöbbször :) Precizitása és akkurátus gondolkodása mindenkit az őrületbe kerget a környezetében, de az biztos, hogy csak olyan munkákat ad ki a kezéből, amik valóban a tökéletességig lettek csiszolva. Éppen ezért ötleteit és tanácsait a projekt minden területén nagyon utáljuk, de megfogadjuk őket, hogy egy valóban XXI. századi matek oktató oldalt hozhassunk létre.

Képes Viktor

Mosóczi Bálint a csapat legfrissebb tagja, így rá hárul minden feladat, amit a többieknek már nincs kedve megcsinálni. Elsősorban a jelentős mértékben bővülő gyakorló feladatok rettentő unalmas és monoton sorozatgyártásában vesz részt, emellett ő foglalkozik a magyar nyelvű verzió ügyes-bajos dolgaival valamint oldalt népszerűsítő kampányok levezénylésével és egyúttal kivitelezésével, vagyis ő a karmester és az egész zenekar is egyben. 

 

A sztori

Élt egyszer egy fura tag, akinek volt egy vágya, egy elképzelése, hogy a matematikának a fejében létező nagyon logikus és végtelenül egyszerű képét valahogyan mások számára is láthatóvá tegye. Elhatározta hát, hogy létrehoz egy webes felületet, egy olyan weboldalt, ahol kirajzolódhat ennek a fejében lévő egyszerű képnek egyfajta vetülete. Egy olyan vetülete, amit bárki bármikor megnézhet, és ami mindenki számára világossá és érthetővé teszi a matematikát. Mindez 2009-ben történt, a fura tagot pedig Mosóczi Andrásnak hívják. Az azóta eltelt jópár évben sok minden megvalósult ebből az elképzelésből, de a hatalmas erőfeszítésekkel elért jelenlegi állapot az eredeti terveknek jó ha 20%-a, szóval még van bőven hova fejlődni…

A tervek készítése idején 2009-ben Mosóczi Andris az IBS-en volta óraadó tanár, így jó ötletnek tűnt, hogy az iskola tulajdonosához Tamás Istvánhoz forduljon ötletével, melyek megvalósítása nem kis anyagi ráfordítást igényelt. A projektnek lendületet adó lökést ez a találkozó adta meg. Tamás István nevéhez köthető a CsoPa vagyis a Csodák Palotája is és köztudott róla, hogy elkötelezett a tudományt szolgáló tevékenységek terén, így logikusnak tűnt, hogy érdeklődik egy ilyen jellegű projekt iránt. Érdeklődött is, igazán remek ötletnek tartotta az elképzelést, egyúttal nem javasolta a dologgal történő további foglalkozást, mivel a magyar piacon álláspontja szerint sohasem fog megtérülni a belefektetett munka. István és Andris azóta is jóban vannak, így ez az elutasítás nem ártott kapcsolatuknak, a projektnek pedig kifejezetten jót tett. Ez volt ugyanis az a pont, amikor Andrisnak rá kellett jönnie, hogy ha még az az ember sem fektetne pénzt ilyesmibe a magyarországi piacon, aki egyébként egyike azon keveseknek, akik tényleg áldoznak pénzt az oktatásra és a tudomány népszerűsítésére, akkor nincs mire várni. Vagy el kell kezdeni az egészet egyedül, vagy minden csak egy szép terv marad. Így aztán 2010 tavaszán keresgélni kezdete a lehetőségeket, hogy milyen eszközökkel valósítható meg a lehető legkisebb erőforrással a projekt, teljesen önerőből. Le kellett mondani a legtöbb funkcióról és csak arra koncentrálni, ami a legtöbbet képes adni a legkevesebb munka árán. Így születtek meg az azóta is használt képsorok ősei, ahol megvalósult az az elképzelés, hogy az ember szeme előtt maguktól oldódjanak meg a feladatok, folyamatosan átalakulva és változva, ezáltal pedig kiiktathatók legyenek az unalmas tankönyves összekötőszövegek, és a helyükre egyszerű, rövid és vicces magyarázatok kerülhessenek. A képsorok forráskódjának megírásában Andrisnak egyik volt gimis osztálytársa segített, aki azóta grafikai tervezéssel foglalkozik és emellett belevágott egy kis metal-pólóbizniszbe… Az anyagok 2010 nyarán szépen egymás után készülgettek, weboldal viszont még nem volt. Kellett hát keresni valakit, aki csinál egyet. Így jutott el Andris egy másik gimis osztálytársának haverjához, aki éppen akkor vágott bele BME-s végzettségével informatikusként egy új vállalkozásába – a szendvicskészítésbe. Nos, ő Kovács Zoltán, aki azóta átnyergelt a szendvicsekről a smoothiek készítésének izgalmas világába és a Gyümix tulajdonosa, emellett pedig egy banknál release manager. A weboldal egy délután alatt készült el Drupalban, bár azért még kis utómunkákra szükség volt újabb néhány délután során. Kezdetben nem tudott túl sokat az oldal, az egyetlen funkciója az volt, hogy a statisztika 1 témakörben készült néhány képsor lejátszására alkalmas legyen. Egyedüli fájó pontja pedig az volt, hogy erre sem volt alkalmas. Apró gubancok adódtak ugyanis a lejátszóval, amit Zoli a probléma mértékénél kisebb lelkesedéssel próbált orvosolni. Egyszer aztán valahogy mégis működni kezdett és közben a statisztika 1 tananyagok is elkészültek, így 2010 decemberében útnak indulhatott az oldal www.mateking.hu néven.

2011 januárjára elkészültek különböző PDF-es anyagok analízisből és valószínűségszámításból is, így már több volt a néznivaló az oldalon, ezzel együtt pedig a látogató is. Jobb napokon akár 80-100 felhasználó is érkezett, ami akkoriban egész jónak számított. A legfontosabb látogató azonban azidőtájt Andris egyik korábbi tanítványa, Somogyi Tibor volt, akinek, mint érdekesség mesélt az oldal létezéséről, Tibor pedig tovább kérdezgette róla, hogy pontosan mi is ez, és leültek megnézni, hogyan működik. Tibi volt az első, aki meglátta benne, hogy az akkori weboldal nem más, mint egy terv, egy vázlat, ami magában rejti egy egészen nagyszabású vízió lehetőségét. A teljes víziót azonban nem sikerült Andrisnak meggyőzően átadni neki, így Tibi kezdetektől fogva más irányt képzelt el – a kézzel írott videós verzió irányát. A gondolat viszont csak nem hagyta nyugodni, hogy bele kéne vágni egy ilyen bizniszbe, így aztán elkezdett komolyan gondolkodni a videós irány megvalósításának lehetőségén, amit akkoriban a KhanAcademy és a Udemy kezdett el az USA-ban. Közben Andris folytatta a tananyagok gyártását a matekingen a statisztika 2 izgalmaival, a stat1 ugyanis a várakozásnál is nagyobb sikereket ért el. 2011 februárjában a látogatói rekord egy nap 313 látogató volt a matekingen, aztán május környékére pedig már bizonyos napokon sikerült a 700-800 látogatót is elérni. Ez idő alatt Tibi és Andris folyamatosan beszélgettek a másik irány megvalósíthatóságáról.

A kézzel írott videós verziónál egy jóval minőségibb, igényesebb megjelenést jelentett a mateking iránya – persze lényegesen nagyobb munka árán – de mivel a videós elképzelés is izgalmas vállalkozásnak tűnt, Andris úgy döntött, miért is ne vágna bele párhuzamosan abba is. Ezzel kezdődött az easyMaths története. A dizájn és a név kitalálását Tibire bízta, hogy még véletlenül se egy mateking2-t csináljanak annak előnyeivel és hibáival, hanem egy teljesen független új koncepciót. A nyár az easyMaths készítésének jegyében telt. Andris a mindenki által utált operációkutatás nevű csodás tantárgyat szemelte ki kísérleti egyednek, aminek oka az volt, hogy ha elkészül, többé neki se kelljen tanítani. Az easyMaths weboldalának részleteit Tibivel közösen találták ki, aztán pedig kellet találniuk egy webfejlesztőt, aki mindezt meg is valósítja, ráadásul jól és olcsón. A választás Mészáros Lacira esett, aki 2011 őszére kisebb csúszásokkal ugyan, de elkészítette a weboldalt és még olyan lejátszót is szerkesztett hozzá, ami letöltés elleni védelemmel is el volt látva. Miközben az easyMaths készült, a mateking látogatottsága is szépen gyarapodott, 2011 októberben sikerült egy napra átlépni a bűvös 1000 látogatót és új rekord született 1429 userrel. A két projektre párhuzamosan már tényleg nem volt Andrisnak elég ideje, így aztán döntenie kellett, hogy a következő egy évben a kettő közül melyikre koncentráljon. Mivel az újonnan indított projekt rengeteg munkát igényelt, ezért az easyMaths videók készítése került előtérbe. Több, mint száz videót készített 2011 novemberétől 2012 szeptemberéig. Amikor aztán viszonylag stabillá vált az easyMaths forgalma és tananyagainak száma, Andris újabb fejlesztésbe fogott a matekingen is, elkészítette a lineáris algebra képsorokat, 2013 nyarán pedig új dizájnt kapott az oldal. Ez az új dizájn már messze felülmúlta a korábbit, de kinézetében még mindig eléggé házilag barkácsolt hatást keltett. Ennek egyik oka, hogy házilag barkácsolták. Sikerült Andrisnak újból rávennie Kovács Zolit, hogy szánjanak rá néhány délutánt a matekingre, és ami néhány délután alatt megvalósítható, azt meg is valósították. Andris utána még azért prászáz további délutánt is rászánt, hogy a tartalom is fölkerüljön, a grafikai elemek a helyükre kerüljenek, de ettől ez még továbbra is a házilag barkácsolt kategória volt. Közben az easyMaths is átesett egy csinosításon, ami jóval profibb módon és persze drágábban zajlott és 2013 novemberében meg is hozta az eredményt, megnyerte az Év Honlapja díjat. Ez újabb lendületet adott az easyMaths-es fejlesztéseknek és a következő egy év a mateking számára újra az alvó állapotot jelentette, bár a látogatószám szépen emelkedett és már napi 3 ezres rekordok is születtek. 

A következő nagy fordulópont a mateking életében 2014 decemberében érkezett el, amikor Andris elhatározta, hogy új távlatokat nyit a matekingnek és elkészíti angol nyelvű változatát. Az angol verzió természetesen egy ember számára biztosan kivitelezhetetlen vállalkozás lett volna, így szövetségeseket kellett hozzá találni. Elérkezett az ideje, hogy teljesen új dizájnt kapjon a weboldal, a rajta szereplő tananyagokkal együtt, illetve kellett valaki, aki lefordítja őket angolra olyan minőségben, hogy ne vesszen el egyik legnagyobb erejük, a könnyed és vicces stílus. A tervekbe először Zolit avatta be, aki egy nap után igent mondott és egy kis részesedésért cserébe vállalta, hogy viszi az IT vonalat. Részesedni akkoriban legfőképp a költségekből lehetett, meg persze a rengeteg munkából. Mindenekelőtt az oktatóanyagoknak kellett valahogyan jobban kinézniük. Segítséghez fordultak egy ismerős által ajánlott grafikushoz, Ördögh Lacihoz, akit megkértek rá, hogy mesélje el szerinte mi nem jó az oktatóanyagok dizájnjában. Kiderült, hogy tulajdonképpen semmi, így aztán elkezdtek sakkozni azon, hogyan nézhetnének ki egy kicsit jobban, ráadásul úgy, hogy közben ne veszítsék el mindazon tulajdonságaikat, amitől jók és szeretik őket. Amikor ez a szál már haladni látszott, belekezdtek az új weboldal tervezésébe és az angol nyelvű verzióval kapcsolatos munkákba. Az angol projekt története egy másik kaland, ám ez önmagában hosszabb sztori lenne, mint a teljes mateking története, így most térjünk inkább vissza a magyar vizekre. Zoli beszervezte egy régi egyetemi haverját is a bizniszbe, akiről tudta, hogy a szuper weboldalak készítésének szakértője; így került képbe Képes Viktor és a Macroweb kis csapata. A közös munka kezdetben nem volt mentes a zökkenőktől, amikor Viktor életében először beszélt Andrissal, kijelentette, hogy ezzel az emberrel nem kíván soha többet beszélni, mert őrültekkel nem tárgyal, de ha Zoli vállalja a közvetítő szerepet közöttük, akkor bizonyos feltételek teljesülése estén megkockáztatja, hogy csatlakozik a csapathoz. Így adódott, hogy háromfősre duzzadt a csapat és megkezdődött az arculati elemek kialakítása. Szép lassan Viktor újra szóba állt Andrissal, és ha már így alakult, talán meg is kedvelte..

Problémák azért ezek után is akadtak szép számmal. Az új weboldal dizájnjának kialakításával egy meglehetősen szenvedésekkel teli időszak vette kezdetét, ami legfőképpen azoknak a grafikusoknak a szenvedéséből állt, akik így vagy úgy de kapcsolatba kerültek a projekttel. Ennek részletezésére jobb, ha nem térünk ki, a lényeg az, hogy végül Ördögh Lacit érte utol a végzet és rá, valamint Graphasel nevű stúdiójára esett a választás, akiknek az irodájából mindig csodás a kilátás és akik már korábban is átvágtak néhány gordiuszi csomót. Ezúttal is sikerült nekik a lehetetlen, és bár volt olyan, hogy szegény grafikus mellett ülve Andris mondta tollba, hogy hogyan nézzen ki egyik vagy másik oldal, mégsem dobták ki őt, a végére pedig közös erőfeszítéssel sikerült megteremteni az oldal arculatát.

2014 őszére így megvoltak a grafikai tervek, már csak az volt hátra, hogy amit a grafikusok egy laza tollvonással megrajzolnak, azt a webesek három hét kemény munkájával lefejlesztik – félig… Vagyis következhetett a weboldal elkészítésének izgalmakkal és buktatókkal teli útja. Néhány határidőt sikeresen átlépve 2014 november 20-án ünnepélyesen útjára indult az új oldal – igaz mobil nézet nélkül és kisebb nagyobb hibákkal együtt. Aztán elérkezett a 2015 és szépen lassan kezdtek fogyni a hibák is. Andris, egy másik grafikust őrületbe kergetve megalkotta a mobil nézetet, így az oldal szép lassan kezdett használhatóvá válni és persze a háttérben készültek a tananyagok is.

A régi oldalon szereplő statisztika és lineáris algebra képsorok száma összesen 232 darab volt, de ezeket részben vagy teljesen fel kellett újítani az új oldal arculatának megfelelően. Ezen kívül Andris készített 315 darab teljesen új képsort analízis és valószínűségszámítás témakörökben. Egy-egy ilyen képsor előállítása átlagosan 6-8 órát vesz igénybe, ami azt jelenti, hogy 2014 tavaszától 2016 tavaszáig úgy durván 2000 órányi munka volt csak ezeknek az előállítása. Az oldalon jelenleg található közel 540 képsor elkészítése pedig 2010 óta több, mint 3700 órát vett igénybe. A folyamatos fejlesztések jegyében eltelt 2015 végére sikerült majdnem minden fontosabb célkitűzést elérni, egyúttal megnyerni az Év Honlapja díjat e-learning kategóriában. A fejlesztések 2016-ban is nagy lendülettel folytatódtak. A projekt több millió forintnyi éves működési költségét hosszú éveken át a készítők viselték, amellett, hogy közben rengeteg munkaórát is áldoztak a megfelelő színvonalú fejlesztésekre. Ez a hosszú távon nem fenntartható folyamat fordult meg azzal, hogy a tartalmak jelentős része fizetőssé vált 2016 március 11-től. A tantárgyankénti előfizetés fél évre 1950 forint, ami igyekszik figyelembe venni azt, hogy egy egyetemistának rengeteg kiadása van és a tanulás mellett nem könnyű megteremteni ezek fedezetét. A 2016-os év jelentősebb fejlesztései az átláthatóbb kezelési felület, a tantárgyfőoldalak és tartalomjegyzékek elkészítése volt, valamint szinte valamennyi témakörhöz részletes PDF-es segédanyagok készültek illetve rengeteg feladatsor megoldásokkal együtt. Szeptembertől teszt üzemben útnak indult a kvíz modul is, amelyen tesztsorokkal bárki tesztelheti tudását. A számos fejlesztés egyik elismerése, hogy 2016-ban Oktatás és E-learning kategóriában is a mateking.hu lett az év honlapja. És itt vagyunk most 2017-ben. Ez is izgalmas év lesz, fejlesztés ugyanis lesz bőven most is…

Visszajelzés