Analízis 3 epizód tartalma:
Szuper-érthető példákon keresztül megnézzük, mit jelent a fluxus és hogyan kell kiszámolni egy vektormező felületi integrálját. Nézünk néhány fizikai példát is, hogy mi a fene az a felületi integrál, aztán pedig sok-sok feladat jön felületi integrálokkal kapcsolatban.
Már az ősi vikingek jelszava is az volt, hogy a legnagyobb kincs a fluxus.
A vikingek egyenesen imádták a fluxust, ez tette lehetővé ugyanis, hogy kedvükre hajókázzanak.
A fluxus azt mondja meg, hogy egy adott felületen mekkora az átáramló anyag vagy energia.
Ez a vikingek esetében a szél volt.
A legtapasztaltabb viking hajósok pedig tudtak még egy fontos dolgot.
A fluxus attól is függ, hogy mekkora szöget zár be a felület az áramlás irányával.
Minél kisebb ez a szög, a fluxus annál kisebb.
A nagyon kis fluxus pedig rossz hatással van a hajó sebességére.
A fluxust a vektormező vektorainak és a felület normálvektorainak skaláris szorzata adja.
Ha ezek egymásra merőlegesek, akkor a fluxus nulla.
És minél inkább párhuzamosak egymással…
a fluxus annál nagyobb.
De van itt még egy dolog.
Ez a felület most jobb kéz felé van irányítva.
Ha a felület irányítását megváltoztatjuk…
akkor a fluxus a mínuszegyszeresére változik.
Ez azt jelenti, hogy amikor fluxust számolunk, mindig tudnunk kell, hogy merre irányítjuk a felületet.
Mindezt már az ősi vikingek is tudták és a következő bölcs mondásban foglalták össze:
Ha szemből fúj a szél, akkor a hajó hátrafelé megy.
Most pedig itt az ideje, hogy megnézzük, hogyan kell mindezt kiszámolni.
A fluxust a vektormező vektorainak és a felület normálvektorainak skaláris szorzata adja.
Ezt az egész felületre összesíthetjük egy remek kis integrálással.
És így kapjuk meg a vektormező felületi integrálját.
Nézzük meg, hogy mekkora lesz a fluxus a vikingeknél.
A szél a vektormező minden pontjában egyenletesen fúj.
Na, a felület leírása már izgalmasabb lesz.
Legyenek, mondjuk ezek a pontok a vitorla sarkai:
És nézzük meg a felület paraméterezését.
Az x koordináta végig ugyanannyi.
Az y koordináta -4 és 4 között mozog.
Kell ide egy u.
A z koordináta pedig 1 és 9 között van.
És most lássuk az integrálást.
A felület x, y és z koordinátáit behelyettesítjük a vektormezőbe.
A felület normálvektorát pedig egy vektoriális szorzattal kapjuk:
A vektoriális szorzat egyik szereplője ez.
A paraméteres felület t szerinti derivált-vektora.
A másik szereplő pedig az u szerinti derivált-vektor.
Talán még emlékszünk rá, hogyan kell két vektor vektoriális szorzatát kiszámolni.
Bár az ember könnyen felejt…
Főleg akkor, ha egy ilyen képletről van szó.
Ha kifejtjük a determinánst az első sora szerint…
Meg is van a vektoriális szorzat.
Itt jön a v(x,y,z) vektormező, amibe a felület koordinátafüggvényeit kell helyettesíteni.
Ez most azért nem látszik, mert a vektormező mindhárom koordinátafüggvénye konstans.
Vagyis nincs benne x, y és z és így most nincs hova helyettesíteni.
Végül már csak a skaláris szorzás van hátra…
Az eredmény azért lett pozitív, mert a vitorla normálvektora a szél irányával megegyező volt.
Ha a normálvektor az ellenkező irányba mutatna, akkor nem 320, hanem -320 lenne az eredmény.
Ami végülis érthető is, hiszen akkor a szél iránya éppen ellentétes lenne a felület irányításával.
Hát, ennyit a hajókázásról.
A v(x,y,z) vektormezőnek az S felületi integrálja
Most pedig lássunk néhány nagyon izgalmas példát.
Integráljuk ezt a vektormezőt az r(t) görbén.
Most tehát nem felületi integrált fogunk számolni, hanem görbementi integrált.
Mégpedig ezen a remek háromdimenziós görbén.
Mondjuk a képletünk csak kétdimenziós görbékről szól.
Úgyhogy itt még lesznek gondok…