Középiskolai matek (teljes) epizód tartalma:
Már nézzük is, hogy milyen hatványazonosságok vannak még. Azonos kitevőjű hatványok szorzata és hányadosa következik. Ez nem hangzik túl érdekesen, de az már sokkal érdekesebb, hogy megnézünk néhány tipikus hibát, amit nagyon sokan elkövetnek a hatványozás közben. Erre lesznek jók ezek az azonosságok. Hogy ne kövessük el a hibákat.
Újabb hatványazonosságok jönnek…
Itt is van az első:
És már jön is egy tipikus hiba…
Nézzük meg, hogy mi a különbség ezek között:
Számoljuk ki az elsőt…
3*5 az 15…
Tehát ez 15 a négyzeten.
Csak, hát az a baj…
Hogy ez így nem jó.
Akkor lenne jó, ha a 3 is négyzetre lenne emelve.
Éppen úgy, ahogyan itt.
A legújabb azonosságunk szerint…
Ez tényleg 15 a négyzeten.
De akkor mi volt a baj ezzel a másikkal?
Az volt a gond, hogy itt csak az 5 van a négyzeten.
5 a négyzeten az 25…
És az van még megszorozva 3-mal.
És ez egyben azt is jelenti, hogy a hatványozás magasabb rendű művelet, mint a szorzás.
A hatványazonosságot írjuk föl ide…
Ezt a műveleti sorrendet meg nézzük meg egy kicsit jobban.
Itt jönnek például ezek:
7*3 az 21…
De mindegy is…
Mert úgysem ezzel kell kezdeni.
Hanem ezzel.
És aztán még megszorozzuk 7-tel.
Ez nem is olyan vészes…
Nézzük meg ezt a másikat is:
Itt is csak a 3 van a négyzeten…
A 7-tel nem történi semmi.
Hogyha lenne itt egy zárójel…
Na, akkor már mindkettőt négyzetre kell emelni.
Éppen erről szól ez a legújabb azonosság:
Megy is a többi közé…
Középiskolai matek (teljes) epizód.