Matek 5. osztály epizód tartalma:
Már mutatjuk is, hogy mik azok a koordináták, mire jó, és hogyan kell megadni egy pont koordinátáit. Azt is megnézzük, hogyha ismerjük egy pont első és második koordinátáját, hogyan ábrázolható a pont a koordinátarendszerben. Gyakoroljuk a pontk ábrázolását és a koordináták leolvasását.
Egy moziban 192 szék van.
Hogyha beszámozzuk őket 1-től 192-ig, akkor a nézők elég nehezen találják meg az ülőhelyüket.
Hol keressük például a 114-es széket?
Valahol itt?
Vagy esetleg itt?
Ez így nagyon bonyolult…
Erre már a mozik is rájöttek, és kitaláltak valamit…
Minden sorban beszámozták a székeket 1-től 16-ig…
És aztán magukat a sorokat is beszámozták.
Így már elég könnyen megtaláljuk például az 5. sor és 7. széket…
Itt lépkedünk 6-ot…
És aztán erre 8-at.
És meg is van.
A matematikában ezt úgy hívjuk, hogy koordináta.
Adjuk meg például Bob koordinátáit…
Aki éppen itt ül.
Az első koordináta mindig az lesz, hogy hányadik sor…
A második koordináta, pedig a szék.
Ezek lesznek Bob koordinátái.
Hogyha most Bob átül ide…
Akkor nagyon könnyű megtalálni.
Erre lépünk 7-et…
Erre pedig 13-at…
És meg is van.
A dolog nem csak mozira működik…
Tegyünk ide egy számegyenest…
Meg ide is…
Ezt úgy hívjuk, hogy koordinátarendszer.
És a székek nem is kellenek…
A koordinátarendszerben minden pont egyértelműen megadható koordinátákkal.
Ez a P pont például…
Így adható meg:
A dolog fordítva is működik.
Itt van ez a Q pont:
És a koordinátái alapján egyértelműen berajzolható a koordinátarendszerbe.
Ezeknek a vonalaknak a metszéspontjában lesz a Q pont.
Rajzoljuk be ezeket a pontokat is a koordinátarendszerbe:
Hát, ez kész is.
De az izgalmak még csak most jönnek…