Barion Pixel A természetes számok, helyiérték, valódi érték, alaki érték | mateking
 

Matek 5. osztály epizód tartalma:

Már mutatjuk is, hogy mit jelent a helyiérték, alaki érték és valódi érték, és kiderül, hogyan működik a helyiértékes számírás. Megnézzük, hogyan alakultak ki a számok, miért voltak zsákutca a római számok, és miért működik sokkal jobban a helyiértékes számírás. Jön egy feladat is, ahol kipróbáljuk, mi az a valódi érték és alaki érték, és átnézzük a helyiértékeket.

A képsor tartalma


És a számokra különböző jeleket találtak ki…

Az 1-et általában egy vonal jelentette…
A 2-t pedig két vonal.

És 3-at…

Őrület, a 3-at három vonal.
De ezt így sokáig már nem lehetett folytatni.

Képzeljük el, mi lenne, ha a huszonhármat így jelölnénk…

Hopszi, le is maradt két vonal…
Föl sem tűnt ugye?

Még megszámolni sincs kedvünk ezeket a vonalakat, nemhogy számításokat végezni vele.

A rómaiak egy egészen jól használható jelrendszert találtak ki a számokra.

A 4-et még négy vonallal jelölték…
De az 5-re már külön jelet fejlesztettek ki.

Aztán a 6 úgy lesz, hogy 5 meg 1…
A 7 pedig 5 meg 2.

És így szépen eljutunk 9-ig.
Itt jön a rómaiak újabb zseniális ötlete.
A 10-re megint új jelet használtak.

És még bevezettek egy cselt.
Észrevették, hogy az 5-ös és a 10-es előtti számokat már nehéz átlátni.

Így hát megváltoztatták a jelölést.
Ez a vonal a V előtt azt jelenti, hogy az 1-et nem hozzáadni kell az 5-höz, hanem levonni.

És ugyanez van itt is.
10-től 20-ig így már vidáman el tudtak számolni a rómaiak…
Sőt tovább…

De azért, ha így hirtelen meg kéne mondani, hogy ez mennyi…


Hát ige, azért egy kis idő kell hozzá, hogy elemezzük.

Így aztán az emberiség előbb-utóbb lekukázták a római számokat.


Kitaláltak a római számok helyett valami sokkal jobbat.

És mindjárt látni fogjuk a titkot, amitől ez tényleg sokkal jobb a római számoknál.

De ehhez kellett még valami, ami nem volt a rómaiaknál…
Megjelenik a nulla.

És most…
Itt jön a hatalmas trükk…

Nézzük meg még egyszer?
Végülis miért ne…

Bummm…

A trükk az, hogy újrahasznosítjuk a számjegyeket.
Vagyis a 10-re nem használunk új jelet, hanem a korábbi 1-esből és 0-ból rakjuk össze.

És aztán szép sorban megyünk tovább.
Aki nem egy barlangban élt eddig, ezt már annyira megszokta, hogy föl sem tűnik.

De ettől ez még egy hatalmas ötlet.


A rómaiak ott akadtak el, hogy náluk a jelek mindig ugyanazokat a számokat jelentették…

Ez volt a rómaiaknál az 1-es:

De az már nem jutott eszükbe, hogy ez a jel a 11 legyen és ne a 2:

A rómaiak minden számot egyesével építettek föl.
Mintha építőkockákat használtak volna.

Hogyha le akarták írni mondjuk azt a számot, hogy 17…
Akkor ezt úgy rakták össze, mint egy kirakót:

És így bizony elég nehéz összerakni mondjuk azt a számot, hogy 1526…
Túl sok építőkocka kell hozzá.

Ebben az új rendszerben viszont 0-tól 9-ig minden számra különböző jeleket használunk…
És aztán ezekkel a számjegyekkel már akármilyen nagy számot le lehet írni.

Ezt hívjuk helyiértékes számírásnak.

Amikor itt van ez a két darab 1-es…
Akkor itt a két egyes nem ugyanazt jelenti.

Mert az egyik 1-es valójában 10-et jelent.

És ezzel eljutottunk a helyiértékes számírás lényegéhez.

Ez a szám, hogy 1562…
Valójában ezt jelenti.

Ezeket hívjuk helyiértékeknek.

Helyiérték-táblázat:

Ez a szám, hogy 1526 négy darab számjegyből áll.
Magukat a számjegyeket úgy hívjuk, hogy alaki érték.

Az alaki értékek az 1, az 5, a 2 és a 6.

De ezek a számok nem ugyanannyit érnek, hiszen az 5 például 500-at jelent, a 2 meg csak 20-at.

Így kapjuk meg az alaki értékből a valódi értéket…

BelépekvagyRegisztrálok Back arrow Ugrás az
összeshez