- Helyiértékes számírás, egész számok, negatív számok, római számok
- Műveletek és a műveleti sorrend
- Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás, osztás
- Törtek
- Tizedes törtek
- Számrendszerek és a hatványozás alapjai
- Halmazok
- Pontok, egyenesek, síkok, szögek, a geometria alapjai
- Szerkesztések, vonalzó, körző, szögmérő
- Síkidomok, sokszögek, térbeli testek
- Háromszögek, négyszögek
- Kerület és terület
- Téglalap és négyzet, kerület, terület
- Mértékegységek, mértékegység átváltás
- Téglatest és kocka, felszín és térfogat
- Koordinátarendszer, pontok koordinátái
- Tengelyes tükrözés, tengelyesen szimmetrikus alakzatok
- Egyenes arányosság és fordított arányosság
- Nyitott mondatok
- Adatgyűjtés, grafikonok, diagramok, statisztika
Nyitott mondatok
a) Bob \( \dots \dots \) a nyitott mondatokat.
A = { utálja, szereti, nem érti }
b) Bobnak \( \dots \dots \) lába van.
A = { 0, 1, 2, 3, 99 }
c) Ha Bob lábainak számából kivonjuk a fejeinek számát, akkor az így kapott szám \( \dots \dots \) lesz.
A = { 0, 1, 2, 3, 99 }
d) Bob fejeinek számához hozzáadjuk a lábai számának a kétszeresét. Az így kapott szám \( \dots \dots \)-el több, mint Bob kezei számának fele.
A = { 0, 1, 2, 3, 99 }
e) Bob kedvenc száma egyjegyű pozitív egész szám. Ha 4-et hozzáad, akkor 10 lesz az eredmény. Melyik Bob kedvenc száma?
a) Bob kedvenc száma egyjegyű pozitív egész szám. Ha 4-et hozzáad, akkor 10 lesz az eredmény. Melyik Bob kedvenc száma?
b) Bob gondol egy számra az egyjegyű pozitív egészek közül. Megszorozza 3-mal és hozzáad 4-et. Így 25 jön ki. Melyik számra gondolt Bob?
Párosítsuk össze ezeket a szövegeket a nyitott mondatokkal.
Melyiknek mi a párja?
1.) Egy számot megszorzunk 5-tel és 4-et hozzáadtunk, így 10-et kaptunk.
2.) Egy számhoz hozzáadtunk 2-t, és az összeget megszoroztuk 5-tel, így 10-et kaptunk.
3.) Egy szám és a nála 3-mal nagyobb szám összege 10.
a.) \( 4\cdot \Box -5 = 10 \)
b.) \( \left( \Box + 2 \right) \cdot 5 = 10 \)
c.) \( 5\cdot \Box +4 = 10 \)
d.) \( \Box + \left( \Box + 3 \right) = 10 \)
Párosítsuk össze ezeket a szövegeket a nyitott mondatokkal.
Melyiknek mi a párja?
1.) Egy szám és a szám kétszeresének összege 8.
2.) Egy számból levontunk 3-at, és a különbséget megszoroztuk 4-gyel, így 8-at kaptunk.
3.) Egy szám és a nála 2-vel kisebb szám különbsége 8.
a.) \( \Box - \left( \Box -2 \right)=8 \)
b.) \( 4\cdot \Box -3 = 8 \)
c.) \( \left( \Box - 3\right) \cdot 4= 8 \)
d.) \( \Box + 2\cdot \Box = 8 \)
Anna két szomszédos számra gondolt, majd összeadta őket, így 37-et kapott. Mi lehet a két szomszédos szám?
Válaszd ki azt a nyitott mondatot, amelyik a megoldáshoz vezet!
a.) \( 2\cdot \Box = 37 \)
b.) \( \left( \Box -1 \right) + \left( \Box + 1 \right) = 37 \)
c.) \( \Box=37 \)
d.) \( \Box + \left( \Box + 1 \right) = 37 \)
Bence egy iskolai versenyen indult, ahol minden feladatra fél pont járt. Az első két feladata hibátlan. Hány feladatot oldott meg helyesen az első két feladat után Bence, ha végül összesen 5 pontot szerzett?
Válaszd ki azt a nyitott mondatot, amelyik a megoldáshoz vezet!
a.) \( 2\cdot \Box = 5\)
b.) \( 2\cdot \Box + 1 = 5 \)
c.) \( \frac{\Box}{2}=5 \)
d.) \( \frac{\Box}{2} + 1 = 5 \)
Bob golfozni szeretne. Egy golfütő és labda együtt 10$. Az ütő 9$-al drágább, mint a labda. Mennyibe kerül az ütő?
a) Bob egyik délután úgy dönt, hogy ennek a nyitott mondatnak megkeresi az egyik megoldását. Aztán talál még három másik megoldást is. Legyél olyan, mint Bob. Keress megoldásokat...
\( \Box + \bigcirc = 10 \)
b) Bob másnap reggel úgy dönt, hogy ennek a nyitott mondatnak megkeresi az egyik megoldását. Aztán talál még négy másik megoldást is. Legyél olyan, mint Bob. Keress megoldásokat...
\( \Box + \bigcirc + \Diamond = 20\)
c) Bob gondolt két pozitív egész számot és az összegük 15. Melyik két számra gondolhatott? Írjuk fel a hozzátartozó nyitott mondatot is.
d) Bob gondolt két pozitív egész számot és a különbségük 13. Melyik két számra gondolhatott? Írjuk fel a hozzátartozó nyitott mondatot is.
Bob és barátai nyárra 4 napos biciklitúrát terveztek a Balaton körül. Úgy tervezték, hogy az 1. napon megteszik a teljes távolság felét, a 2. napon a maradék felét, a 3. napon a maradék felét és a 4. napon is a maradék felét. A 4. napon így 3 km-t tettek meg. Mekkora távot tettek meg összesen a 4 nap alatt Bobék?
Oldd meg az egyenletet. A megoldásod lépéseit is írd le és a végén ellenőrizd a megoldásod.
a) \( 2\cdot \Box = 5 \)
b) \( \frac{1}{4} \cdot \Box = 3 \)
c) \( 2,5 \cdot \Box = 20 \)
d) \( \frac{2}{5} \cdot \Box = 0,4 \)
e) \( 0,3 \cdot \Box -3 = 6 \)
Oldd meg az egyenletet. A megoldásod lépéseit is írd le és a végén ellenőrizd a megoldásod.
a) \( \frac{ \Box +2}{3} = 5 \)
b) \( \frac{ \Box - 4}{2} = 6 \)
Oldd meg az egyenletet. A megoldásod lépéseit is írd le és a végén ellenőrizd a megoldásod.
a) \( \frac{ \Box - 5}{4} + 3 = 4 \)
b) \( \frac{ \Box + 7}{2} - 5 = 3 \)
Bob és barátnője összesen 32 éves. Bob 2 évvel idősebb, mint a barátnője. Hány éves Bob?
Bob és barátnője meggyet szednek. Bob kétszer annyi meggyet szedett. Ha Bob átad a barátnőjének 14 szem meggyet, akkor ugyanannyi meggyük lesz. Hány meggyet szedtek együtt összesen?
Válasszuk ki azt a nyitott mondatot, amelyik a megoldáshoz vezet.
a) \( 2 \cdot \Box = \Box + 14 \)
b) \( 2 \cdot \Box - 14= \Box + 14 \)
c) \( 2 \cdot \Box - 14= \Box \)
d) \( 2 \cdot \Box +14 = \Box - 14 \)
Bob nagyszüleinek farmján csirkék és nyulak vannak. Bob úgy számolta, hogy ezen állatoknak összesen 14 fejük és 40 lábuk van. Hány csirke és hány nyúl van Bob nagyszüleinek farmján?
Bob elment egy állatkertbe. Látott zebrákat, struccokat és elefántokat is. Bob úgy számolta, hogy ezen állatoknak összesen 13 feje és 46 lába volt, továbbá, hogy az elefántoknak összesen 4 fülük volt. Hány zebrát, struccot és elefántot látott Bob?
a) Bob gondolt egy számra. Találd ki milyen számra gondolt Bob, ha csak ennyit mond: "A számnál 6-tal nagyobb szám a 14."
b) Bob gondolt egy számra. Találd ki milyen számra gondolt Bob, ha csak ennyit mond: "A számnál 4-gyel nagyobb szám a 0."
c) Bob gondolt egy számra. Találd ki milyen számra gondolt Bob, ha csak ennyit mond: "A számnál 6-tal kisebb szám a (-1)."
d) Bob gondolt egy számra. Megszorozta 3-mal, aztán hozzáadott 5-t, végül az így kapott összeget elosztotta 2-vel. Bob hosszas számolás után így 19-et kapott. Melyik számra gondolhatott Bob?
a) Ha Bob egyik zsebében kétszer annyi pénze lenne, mint a másikban, akkor összesen 750 Ft-ja lenne. Mennyi pénz van a zsebeiben külön-külön?
b) Bob egyik zsebében 500 Ft-tal több pénz van, mint a másikban, továbbá így összesen 2500 Ft van a zsebeiben. Mennyi pénz van a zsebeiben külön-külön?
c) Bob egyik zsebében 1500 Ft-tal kevesebb pénz van, mint a másikban, továbbá így összesen 5000 Ft van a zsebeiben. Mennyi pénz van a zsebeiben külön-külön?
Bob osztálya Tapolcára ment kirándulni, hogy megnézzék a tavasbarlangot. Egy belépőjegy ára 2500 Ft, továbbá egy 1500 Ft-os ebédet is fizetett mindenki. Ezen kívül még a vonatozást kellett fizetni. Mennyibe került volna a vonatozás egy főnek, ha Bob osztálya vele együtt 30 fős és összesen 210 000 Ft-ot fizettek a kirándulásra?
Bob iskolájában focibajnokságot szerveztek, 8 fős csapatokkal. Az iskolába járó fiúk közül 6 fő kivételével mindenki jelentkezett (Bob is), így összesen 10 csapat nevezett a bajnokságra. Hány fiú jár összesen ebbe az iskolába?







