a) Bob nem túl jó matekból, viszont szeret rajzolni, így hát elhatározta, hogy ábrázolja a matekjegyeit egy grafikonon...
Ezek a matekjegyek:
2, 3, 2, 1, 1, 4, 5, 2, 3, 4, 2, 2, 3, 2, 3
Ábrázold a jegyek eloszlását oszlopdiagramon és kördiagramon.
b) Bob 12 napig nyaralgat, és ez itt a várható időjárás...
Ábrázoljuk oszlopdiagramon és kördiagramon.
Itt van egy diagram arról, hogy az iskolai színjátszó szakkörnek havonta hány lány és hány fiú tagja volt egyik évben.
Ábrázoljuk ugyanezt vonaldiagrammal is.
a) Bob a nyaralását tervezget, és szeretne olyan időszakot választani, amikor sütni fog a nap.
Ez a táblázat azt mutatja, hogy egy nyaralóhelyen havonta mennyi eső esik. Az esőt milliméterben mérik, ami azt jelenti, hogyha a leesett eső nem tudna elfolyni, akkor ennyi milliméter magasan állna a víz.
Melyik hónapban utazzon Bob, ha a lehető legkevesebb esőt szeretné?
b) Egy júliusi napon Bob meg is érkezett. Az első napja kicsit esős volt, de legalább jó meleg. Nézzük meg, hogy hány órakor esett a legtöbb eső és hánykor volt a legmelegebb?
c) Másnap Bob már inkább vonattal ment...
Ez a menetrend egy elővárosi vonat indulási időpontjait mutatja az egyik állomásról.
Melyik órában indul a legtöbb vonat?
a) Ez az oszlopdiagram arról szól, hogy egy 32 fős osztály tanulói hány ötöst kaptak magyarból.
i) Bob kapta a legtöbb ötöst magyarból. Hány ötöst kapott Bob?
ii) Az osztályban Lilinél és Miránál kevesebb ötöst nem kapott senki. Hány ötöst kapott összesen Lili és Mira? Hányan vannak még rajtuk kívül az osztályban, akik ilyen kevés ötöst kaptak?
iii) Számoljuk ki, hogy hány ötöst kapott a 32 diák összesen.
b) Egy iskolában 576-an tanulnak valamilyen idegen nyelvet. Minden diák csak egy idegen nyelvet tanul, vagy németet, vagy olaszt, vagy franciát. A legtöbben a németet tanulják és a legkevesebben az olaszt. A háromféle nyelv megoszlását ez a kördiagram ábrázolja. Hányan tanulnak az iskolában franciát? Hány fokos középponti szög tartozik a németül tanulók körcikkéhez? Az 576 diák hány százaléka tanul olaszt?
c) Egy 100 perces előadás három főszereplője Tom, Robert és Emma. A diagram vízszintes szakaszai azt mutatják, hogy a 100 perc alatt a főszereplők mikor szerepeltek.
Hány percen keresztül szerepelt mindhárom főszereplő egyszerre?
Ábrázoljuk oszlopdiagramon, hogy a három főszereplő összesen mennyi ideig szerepelt az előadáson. Ábrázoljuk kördiagramon, hogy az előadás hány százalékában volt látható egy, kettő és mindhárom főszereplő.
Ez a diagram azt mutatja, hogy az egyik téli olimpián hány aranyérmet szerzett Ausztria, Svájc, Franciaország és Németország.
Igaz-e, hogy Svájc kétszer annyi aranyérmet szerzett, mint a franciák?
a) Egy 30 fős osztály tanulóitól megkérdezték, hogy hányszor voltak moziban az év során. Az adatokból az alábbi oszlopdiagramot készítették. Anna volt a legtöbbször moziban az osztályban, és Bencénél kevesebbszer senki nem volt.
i) Hányszor volt moziban Anna?
ii) Hányszor volt moziban Bence?
iii) Liliről tudjuk, hogy rajta kívül még 7-en vannak az osztályban, akik ugyanannyiszor voltak moziban, mint Lili. Hányszor volt moziban Lili?
b) Anna, Mira és Lili együtt játszanak egy kézilabdacsapatban. Egy kézilabda mérkőzés 60 percig tart, és ez a grafikon mutatja, hogy a három lány közül ki melyik percben volt a pályán egy mérkőzés során.
i) Hány percet töltött mindhárom lány egyszerre a pályán?
ii) A három lány közül melyikük töltötte a legtöbb időt a pályán, és melyikük a legkevesebbet?
a) Egy gyümölcsárus feljegyezte hány kg-ot adott el hétfőn és kedden almából, banánból, barackból, körtéből és szilvából.
i) Melyik gyümölcsből adta el a legtöbbet a két nap alatt összesen?
ii) Melyik nap alatt adott el több kilogrammot ebből az öt gyümölcsből összesen?
b) A gyümölcsárus egy órán keresztül figyelte, hogyan fizetnek nála a vásárlók, készpénzzel, bankkártyával vagy telefonos app segítségével. A megfigyelés eredményét mutatja ez a kördiagram.
i) Hányan vásároltak a gyümölcsárusnál ebben az órában?
ii) Hányan vásároltak készpénzzel?
iii) A vásárlók hány százaléka fizetett bankkártyával?
a) Egyik hónapban Bobnak ez a négy matekjegye van: 2, 3, 1, 3. Mennyi az átlaga?
b) Ezek itt Bob magyar jegyei: 4, 3, 5, ?. A hiányzó negyedik jegyet holnap kapja meg. Hányast kell kapnia Bobnak ahhoz, hogy négy jegyének átlaga 4-esnél jobb legyen? És hányast kell kapnia ahhoz, hogy az átlag 3-asnál rosszabb legyen?
c) Ezek itt Bob magyar jegyei: 4, 3, 5, ?. A hiányzó negyedik jegyet holnap kapja meg. Hány 1-est kell kapnia Bobnak ahhoz, hogy az átlaga 2,5 alá menjen?
d) Két egész szám átlaga 6,5. Melyik lehet ez a két szám?
e) Két egész szám átlaga 6,25. Melyik lehet ez a két szám?
f) Három egész szám átlaga 4. Melyik lehet ez a három szám?
Ezeket a jegyeket kapta Bob matekból...
2, 3, 1, 1, 2, 4, 5, 2, 3, 4, 2, 2, 3, 2, 3, 2, 5, 1, 4, 2
Számoljuk ki az átlagát.
Egy csoportban hatan írnak tesztet, a teszt eredménye 1-es, 2-es, 3-as, 4-es, vagy 5-ös lehet. Tudjuk, hogy csak egy 3-as van és az átlag 4,5. Mik voltak az eredmények?
Egy teszt 5 kérdésből áll, minden kérdésre három lehetőség közül lehet választani. A helyes válaszra 1 pont jár, a rossz válaszra 0 pont. A tesztet 20-an írják meg, és az elért összpontszám 48.
a) Melyik feladatra adták a legtöbb helyes választ?
b) Melyikre adták a legkevesebb jó választ?
Ezek itt Bob matekjegyei...
2, 3, 2, 1, 1, 4, 5, 2, 3, 4 2, 2, 3, 2, 3, 2, 5, 1, 4, 2
Adjuk meg az osztályzatok relatív gyakoriságait.
Egy pénzérmét feldobunk tízszer egymás után. Minden dobás értéke fej vagy írás lehet.
Minden dobás után kiszámoltuk, hogy az addigi dobások hány százaléka volt fej és az eredményeket berajzoltuk ebbe a diagramba.
a) Hányadik dobás volt az, amikor először fejet dobtunk?
b) Hány százalék volt az írások aránya az első öt dobásban?
c) Hány írás lett a tíz dobásból?
d) Hányszor dobtunk írás után közvetlenül fejet?
Egy versenyen 5 országból összesen 30 versenyző vett részt. A résztvevők megoszlását mutatja ez a diagram. Adjuk meg a móduszt és a mediánt, és ábrázoljuk a versenyzők megoszlását kördiagramon.