- Algebra, betűs kifejezések használata
- Nevezetes azonosságok, binomiális tétel
- Hatványozás, hatványazonosságok, normálalak
- Gyökvonás, gyökös azonosságok, gyöktelenítés
- Halmazok
- Gráfok
- Bizonyítási módszerek, matematikai logika
- Számelmélet, számrendszerek
- Egyenes arányosság, fordított arányosság
- Arányos osztás, szöveges feladatok arányos osztással
- Elsőfokú egyenletek
- Függvények
- Elsőfokú függvények
- Függvények ábrázolása
- Másodfokú egyenletek
- Egyenlőtlenségek
- Pontok, egyenesek, síkok, szögek, a geometria alapjai
- Síkidomok, háromszögek, négyszögek, sokszögek
- A kör
- A Pitagorasz-tétel
- Egybevágósági transzformációk
- Mértékegységek és mértékegység-átváltás
- Abszolútértékes egyenletek és egyenlőtlenségek
- Egyenletrendszerek
- Gyökös azonosságok és gyökös egyenletek
- Szöveges feladatok
- Középpontos hasonlóság
- Trigonometria a síkgeometriában
- Kombinatorika
- Exponenciális egyenletek és egyenlőtlenségek
- Logaritmus, logaritmusos egyenletek, egyenlőtlenségek
- Százalékszámítás
- Kamatos kamat és pénzügyi számítások
- Számtani és mértani sorozatok
- Trigonometrikus egyenletek és egyenlőtlenségek
- Exponenciális, logaritmusos és trigonometrikus egyenletrendszerek (emelt)
- Szinusztétel és koszinusztétel
- Feladatok függvényekkel
- Vektorok
- Koordinátageometria
- Térgeometria
- Statisztika
- Valószínűségszámítás
- Geometriai valószínűség
- A várható érték
- A parabola (emelt szint)
- A teljes indukció (emelt szint)
- Vegyes emelt szintű feladatok
- Sorozatok határértéke (emelt szint)
- Sorozatok monotonitása és korlátossága (emelt szint)
- Függvények határértéke és folytonossága (emelt szint)
- Deriválás (emelt szint)
- Függvényvizsgálat, szélsőérték feladatok (emelt szint)
- Függvények érintője (emelt szint)
- Az integrálás (emelt szint)
Logaritmus, logaritmusos egyenletek, egyenlőtlenségek
Logaritmus
$log_{a}{x}$ azt mondja meg, hogy $a$-t hányadik hatványra kell emelni ahhoz, hogy $x$-et kapjunk.
Logaritmus azonosságok
\( \log_{a}{xy} = \log_{a}{x} + \log_{a}{y} \)
\( \log_{a}{ \frac{x}{y} } = \log_{a}{x} - \log_{a}{y} \)
\( \log_{a}{ x^n } = n\log_{a}{x} \)
\( \log_{a}{ \sqrt[n]{x^k} } = \frac{k}{n}\log_{a}{x} \)
\( \log_{a}{ x } = \frac{ \log_{b}{x} }{ \log_{b}{a} } \)
Logaritmikus egyenlet megoldása
A logaritmikus egyenletek megoldásának lényege, hogy ilyen alakra jussunk:
\( log_{a}{x} = b \)
Mert innen a logaritmus definíciója miatt az következik, hogy
\( x = a^b \)
Ahhoz, hogy a bonyolúltabb egyenleteket is ilyen alakra hozzuk, a logaritmus azonosságait használjuk.
a) \( \log_{3}{81} = \; ? \)
b) \( \log_{8}{2} = \; ? \)
c) \( \log_{8}{16} = \; ? \)
d) \( \log_{81}{27} = \; ? \)
e) \( 3^x = 7 \qquad x=? \)
f) \( 4^{x+3}+5 = 13 \qquad x=? \)
a) Bob laborjában baktériumok tenyésztésével foglalkozik. A baktériumok mennyiségének alakulását ez a képlet adja meg:
$R=5\cdot 2^x$
Itt $x$ jelöli az eltelt időt órában megadva és $R$ pedig azt jelenti, hogy $x$ óra elteltével hány milligramm baktérium van a tenyészetben.
Hány óra alatt lesz a tenyészetben 30 milligramm baktréium?
b) Egy másik baktériumok mennyiségének alakulását ez a függvény írja le:
$K(t)=K_0 \cdot \sqrt{3}^{\frac{t}{24}}$
Itt $K_0$ azt jelenti, hogy hány milligramm baktérium volt kezdetben, $t$ az eltelt idő percben, $K(t)$ pedig azt adja meg, hogy $t$ idő múlva hány milligramm baktérium van a tenyészetben.
Kezdetben 5 milligramm baktérium volt a tenyészetben. Mennyi lesz másfél óra múlva?
Hány perc alatt lesz 54 milligramm baktérium a tenyészetben, ha kezdetben 12 milligramm volt?
a) A radiaktív anyagok felezési ideje azt jelenti, hogy mennyi idő alatt csökken a radioaktív anyagban az atommagok száma a felére. A 239-plutónium felezési ideje például 24 ezer év, a 90-stonrciumé viszont csak 25 év.
Ez a csinos kis képlet adja meg a radioaktív bomlás során az atommagok számát az idő függvényében ($t$ = évek száma):
\( N(t) = N_0 \cdot e^{- \lambda t} \)
Egy 90-stronciummal szennyezett területen hány százalékkal csökken 40 év alatt a radioaktív atommagok száma? Mennyi idő alatt csökken a 90%-ára a 90-stonrcium mennyisége?
A $T$ felezési idő 25 év, és az alábbi összefüggés áll fenn:
\( T= \frac{ \ln{2} }{\lambda} \)
b) Egy anyagban a radioaktív atommagok száma 30 év alatt 12%-kal csökken. Mekkora a felezési idő? Mennyi idő alatt csökken 50%-ról 10%-ra az anyagban található radioaktív atomok száma?
Oldjuk meg az alábbi egyenleteket
a) \( \log_{3}{x}+\log_{3}{16} = 4 \)
b) \( \log_{4}{x}+\log_{4}{(x-4)} = \log_{4}{5} \)
c) \( \log_{3}{(x-13)} + \log_{3}{(x+11)} = 4 \)
d) \( \log_{2}{(x-3)} + \log_{2}{(x-7)} = \log_{2}{5} \)
Oldjuk meg az alábbi egyenleteket
a) \( \log_{2}{(x+11)} - \log_{2}{(x-2)} = 3 + \log_{2}{5} \)
b) \( \log_{3}^2{x} - 7\cdot \log_{3}{x} +12 = 0 \)
c) \( \log_{5}{ \frac{x}{25} } + \log_{5}^2{x} = 4 \)
Oldjuk meg az alábbi egyenleteket
a) \( \log_{3}{(x+5)} = \log_{3}{(x-2)} +2 \)
b) \( \lg{ (x+7)^2} - \lg{ (3x+1)} = \lg{16} \)
c) \( \lg{ (x-2) } + \lg{ (x+5)} = \lg{18} \)
Oldjuk meg a következő logaritmusos egyenlőtlenségeket.
a) \( \log_{\sqrt{5}}{(x+4)} - \log_{\sqrt{5}}{12} \geq \log_{\sqrt{5}}{x-1)} \)
b) \( \log_2{(x-5)}-\log_2{(x+4)} \geq 3 \)
c) \( \log_{ \frac{5}{\sqrt{26}}}{\left( x^2 + 16 \right) } \leq \log_{ \frac{5}{\sqrt{26}}}{ \left( 9x-4 \right) } \)
Oldjuk meg az alábbi egyenletet
\( \log_{5}{ \frac{x^2-1}{x+3} } = \log_{5}{(x+9)} \)
Oldjuk meg az alábbi egyenletet
\( \log_{2}{x } + 8\cdot \log_{x}{2} = 6 \)
Oldjuk meg az alábbi egyenletet
\( \log_{2}{(x+5)} + \log_{2}{(x-3)} = 1+\log_{2}{ \left( x^2+9 \right)} \)
Oldjuk meg az alábbi egyenletet
\( \log_{5}{x} +1 = 3\log_{x}{5x} \)
Oldjuk meg az alábbi egyenletet
\( x^2 \cdot \log_{2}{x} - 3x^2 = 0 \)
Itt gyorsan és szuper-érthetően megnézheted, hogy mi az a logaritmus, hogyan oldhatunk meg logaritmikus egyenleteket, milyen kikötések kellenek a logaritmusra, és milyen logaritmus azonosságok vannak. Aztán jön néhány szöveges feladat, amiket a logaritmus segítségével lehet megoldani.
Színre lép a logaritmus
És most egy új szereplő lép színre, a logaritmus.
Nos ez a logaritmus egy nagyon remek dolog, de kis magyarázatot igényel.
Mindössze arról van szó, hogy azt mondja meg, a-t hányadik hatványra kell emelni ahhoz, hogy x-et kapjunk.
Itt van például ez:
Ez azt jelenti, hogy 2-t hányadik hatványra kell emelnünk, hogy 8-at kapjunk.
Nos 23=8, tehát a válasz…
Vagy nézzük meg ezt:
Nos lássuk csak
Itt jön aztán egy nehezebb ügy:
A kérdés az, hogyan lesz a 8-ból 2. Az elosztjuk 4-gyel ugye nem jó válasz, mert valami hatványozás kell ide.
A jó válasz:
Próbáljuk meg kitalálni, mennyi lehet ez:
A kérdés, 8 a hányadikon a 16.
Nos ami a 8-ban és a 16-ban közös, az a 2, mert 23=8 és 24=16.
Így aztán úgy jutunk el a 8-ból a 16-hoz, hogy előbb a 8-ból csinálunk 2-t,
utána pedig a 2-ből 16-ot.
Mindezek után már nem jelenthet gondot ez sem:
Sőt ez sem:
Most pedig lássuk a logaritmusos azonosságokat.
LOGARITMUS AZONOSSÁGOK
A logaritmus egyik legnagyobb haszna az, hogy képesek vagyunk megoldani az ilyen egyenleteket, mint amilyen ez
Mindkét oldalnak vesszük a logaritmusát.
És voila.
Általánosítva, ha van egy ilyen, hogy
akkor ebből így kapjuk meg x-et.
A megfordítását is jegyezzük meg, ha
akkor így kapjuk meg x-et.
Exponenciális egyenlet megoldása
Logaritmikus egyenlet megoldása
Oldjuk meg például ezeket:
Most pedig lássuk a függvényeket.
Egy baktériumtenyészet generációs ideje 25 perc, ami azt jelenti, hogy ennyi idő alatt duplázódik meg a baktériumok száma a tenyészetben. Kezdetben 5 milligramm baktérium volt a tenyészetben. Hány perc múlva lesz a tenyészetben 30 milligramm baktérium?
Készítsünk erről egy rajzot.
Azt, hogy éppen hány milligramm baktériumunk van, ezzel a kis képlettel kapjuk meg:
A történet végén 30 milligramm baktériumunk van.
Ezt az egyenletet kéne valahogy megoldanunk.
Valahogy így…
Ehhez az kell, hogy a 2x önállóan álljon. Ne legyen megszorozva senkivel.
Most jön a számológép, megnyomjuk rajta azokat a gombokat, hogy log, aztán 2 aztán 6.
Ha a világnak ahhoz a szerencsétlenebbik feléhez tartozunk, akiknek a számológépén csak sima log van…
Nos, akkor egy kis trükkre lesz szükség.
De így is kijön.
Itt az x=2,585 nem azt jelenti, hogy ennyi perc telt el…
Azt jelenti, hogy x=2,585 generációnyi idő telt el.
64,625 perc
Egy másik baktériumtenyészetben 40 perc alatt 3 szorosára nő a baktériumok száma. Mennyi a generációs idő, vagyis hány perc alatt duplázódik meg a baktériumok száma?
Kezdetben van valamennyi baktérium.
Aztán megduplázódik…
aztán megint megduplázódik.
És így tovább.
A mi történetünkben háromszorosára nő a baktériumok száma:
Megint jön a számológép és megnyomjuk rajta azokat a gombokat, hogy log, aztán 2 aztán 3.
Vagy ha az előbb így nem tudtuk kiszámolni, akkor feltehetően most se.
Ilyenkor segít nekünk ez a trükk.
És most nézzük, hogyan tovább.
Az x=1,585 azt jelenti, hogy ennyi generációs idő telt el 40 perc alatt.
Vagyis egy generációs idő hossza…
25,24 perc.
A baktériumok száma 25,24 perc alatt duplázódik meg.
A radioaktív anyagok felezési ideje azt jelenti, hogy mennyi idő alatt csökken a radioaktív anyagban az atommagok száma a felére. A 239-plutónium felezési ideje például 24 ezer év, a 90-stronciumé viszont csak 25 év.
Ez a remek kis képlet adja meg a radioaktív bomlás során az atommagok számát az idő függvényében:
Egy 90-stronciummal szennyezett területen hány százalékkal csökken 40 év alatt a radioaktív atommagok száma? Mennyi idő alatt csökken a 12,5%-ára a 90-stroncium mennyisége? A T felezési idő 25 év, és az alábbi összefüggés áll fenn:
Lássuk, mi történik 40 év alatt:
40 év alatt tehát a 33%-ára csökken a 90-stroncium atommagok száma.
Most nézzük, mennyi idő alatt csökken a 90%-ára az atommagok száma.
Tehát úgy néz ki, hogy 3,8 év alatt csökken 90%-ára az atommagok száma.
Egy anyagban a radioaktív atommagok száma 30 év alatt 12%-kal csökken. Mekkora a felezési idő? Mennyi idő alatt csökken 50%-ról 10%-ra az anyagban található radioaktív atomok száma?
Itt jön a mi kis képletünk:
30 év alatt 12%-kal csökkent:
Na, ez így sajna nem túl jó…
Ha valami 12%-kal csökken, akkor 88% lesz.
A felezési idő tehát 162,7 év.
Most nézzük, hogy mennyi idő alatt csökken 50%-ról 10%-ra a radioaktív atomok száma:
377,8 év alatt csökken 50%-ról 10%-ra.
Hát, ennyi.
MIÉRT TALÁLTÁK KI A LOGARITMUST ÉS MIRE LEHET HASZNÁLNI?
Johannes Kepler jött rá arra, hogy a bolygók pályája nem kör, hanem ellipszis alakú, és egyik fókuszában helyezkedik el a Nap. A rendkívül jó matematikai érzékkel megáldott Keplernek a bolygók pályáit pontosan fölvázoló képletei, az úgynevezett Kepler-törvények tették lehetővé először a Földet körülvevő égitestek mozgásának precíz leírását.
Itt most álljunk meg egy pillanatra, és gondoljunk bele abba, hogy vajon hogyan volt képes az 1600-as évek elején Kepler precízen kiszámolni a Mars pályáját az akkor rendelkezésre álló kezdetleges eszközeivel. Ezeknek a pályaelemeknek a számítása ma természetesen számítógépek segítségével történik, és bizony a mai technikával is meglehetősen bonyolult feladat. Most próbáljuk meg elképzelni, hogy mennyire körülményes feladatlenne mindezt egy iskolai zsebszámológép segítségével kiszámítani. Gondot okozna a számítások mennyisége, a részeredmények tárolása, illetve a számítások pontossága is. Ennél már csak az okozna nagyobb gondot, ha mindehhez még a zsebszámológépet sem használhatnánk. Bizonyára mindenki próbált már többjegyű számokat számológép nélkül papíron osztani és szorozni, és alighanem szinte mindenki arra a következtetésre jutott, hogy számológép nélkül ezeknek a számításoknak az elvégzése rettenetesen nagy erőfeszítéseket igényel. Amikor megállapítjuk, hogy Kepler jó matematikai érzékkel ráérzett az ellipszispályára, nos, akkor valahogy nem képzeljük mögé azt a rengeteg szenvedést és fáradozást, amelyet a napokig, hetekig, hónapokig tartó küzdelmes számítások rettenetes egyhangúsága és sivársága okozott.
Egyetlen reménysugár ebben az elkeseredett küzdelemben, a vég nélküli monoton számolások szörnyű labirintusában egy skót teológus érdekes felfedezése volt. John Napier kedvtelésből foglalkozott matematikával, és saját bevallása szerint sajnos mindig nehezen szakított rá időt. Matematikai jellegű kutatásainak célja elsősorban a különféle számítások megkönnyítését segítő módszerek felfedezése volt, és az 1500-as évek végén talált is valami egészen érdekeset. Ahhoz, hogy jobban megértsük Napier találmányát, nézzünk meg először egy trükköt, amely az összeadás és kivonás elvégzését egyszerűsíti le.
A trükk igazán nem bonyolult, mindössze két vonalzóra van hozzá szükség. Tegyük fel, hogy szeretnénk kiszámolni, mennyi 28 + 13. A trükk lényege, hogy ezt bármiféle gondolkodás nélkül teljesen mechanikusan is megtehetjük. Mindössze annyit kell tennünk, hogy az egyik vonalzón megkeressük a 28-at, majd fogjuk a második vonalzót, annak nulla pontját az első vonalzón a 28-hoz csúsztatjuk, aztán megkeressük a második vonalzón a 13-at. Az összeadás végeredménye az első vonalzón olvasható le a második vonalzón szereplő 13-as szám alatt.
Ezen az elven tetszőlegesen nagy számok összeadása és kivonása elvégezhető mechanikusan, mindössze kellően hosszú vonalzóra van hozzá szükség. Több vonalzó beiktatásával és a nagyságrendek figyelésével pedig elérhető, hogy egészen nagy számokhoz is elegendő legyen 100 egység hosszú vonalzók használata. Pontosan ezen az elven alapult Napier elképzelése is, csak éppen az ő ötlete a jóval nagyobb erőfeszítéseket igénylő szorzások és osztások kiszámítására volt használható. Napier feltalálta a logaritmust.
A működési elv itt egy kicsit bonyolultabb, de elegendő most annyit tudnunk, hogy két szám szorzásánál a logaritmusaik összeadódnak, az osztásnál pedig kivonódnak, így a logaritmus beiktatásával az előbb látott egyszerű összeadós és kivonós módszerre vezette vissza Napier a szorzások és osztások problémáját. Napier ötletét és az elcsúsztatható vonalzók elvét felhasználva alkották meg nem sokkal később az első logarlécet, ami az 1620-as évektől egészen az 1970-es évekig az emberiség egyik kulcsfontosságú tudományos számolóeszköze volt. 350 évnyi folyamatos használatával a logarléc minden idők legtovább forgalomban lévő számológépe. A logarlécet folyamatos tökéletesítése és számolási funkcióinak bővítése olyan praktikus eszközzé tette, hogy még az 1900-as évek közepén is igen népszerű volt a használata, és csak az 1970-es években megjelenő zsebszámológépek elterjedésével vesztett jelentőségéből.
A logaritmus felfedezése azonban nem csak a logarléc feltalálása miatt volt fontos. Olyan alapvető eszköze a matematikának, mint a versírásnak a keresztrím, vagy éppen a nagy történelmi hadjáratokban az ágyú. Mivel pedig mindenki tudja, hogy mi az a keresztrím, és feltehetőleg azt is mindenki tudja, hogy mi az az ágyú, így elkerülhetetlenül eljött az idő, hogy azt is megtudjuk, mi az a logaritmus.
Ehhez néhány nagyon egyszerű dologra lesz csak szükség. Például arra, hogy 2 ∙ 2 ∙ 2 = 8. És még arra, hogy ezt a matematikában úgy tudjuk egyszerűbben leírni, hogy 23 = 8. Vagy éppen 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 = 16, amit egyszerűbben úgy írunk, hogy 24 = 16. Mindezt pedig úgy mondjuk, hogy kettő a negyediken egyenlő tizenhat. Ez a bizonyos 4-es a 2-nek a kitevője. A kitevő azt mondja meg, hogy hányszor kell egymás után megszorozni a 2-est önmagával. 26 = 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2, vagyis 6 darab 2-es egymás után. Most, hogy ezeken túlvagyunk, már csak egyetlen apróság van hátra. Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy 2-nek hányadik hatványa a 8, akkor erre a kérdésre ad választ a logaritmus. Az a kifejezés, hogy log28, azt mondja meg nekünk, hogy a 2-nek hányadik hatványa a 8. Mivel pedig 23 = 8, ezért ez a szám nem lehet más, mint a 3, vagyis log28 = 3. Nézzünk gyorsan még egy példát, mert valóban elég hihetetlenül hangzik, hogy ez ennyire egyszerű.
Lássuk például, hogy mennyi log39. Ez megint egy kitevő, amely azt árulja el nekünk, hogy a 3-nak hányadik hatványa a 9. Lássuk csak 32 = 9, vagyis a kitevő 2, és így log39 = 2. A logaritmus tehát nem más, mint egy kitevő-kalkulátor. Ezek után már bárki képes megmondani, hogy mennyi lehet vajon log216. Ez mindössze azt a számot jelenti, hogy 2szám = 16. Korábban néztük, hogy 24 = 16, így ez a szám a 4. Vagyis log216 = 4.